.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رشته پرستاري سنتي تأسيس‌ مي‌شود

وزير بهداشت از اختصاص 40 درصد ظرفيت پذيرش دانشكده‌هاي پرستاري به مردان و تأسيس رشته پرستاري سنتي خبر داد و گفت: براي هر 10 هزار نفر دو پرستار در تيم پزشك خانواده بكارگيري مي‌شود.

به گزارش  شمال نیوز به نقل از فارس، مرضيه وحيد دستجردي عصر جمعه در مراسم روز پرستار كه با حضور اسفنديار رحيم مشائي، در تالار وزارت كشور برگزار شد، افزود:‌ طي سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي زيادي درحوزه پرستاري در كشور داشته‌ايم كه آخرين آن رشد 58درصدي حضور پرستاران در سومين دوره انتخابات هيئت مديره هاي نظام پرستاري بود كه از طريق وزارت بهداشت در 102 شهر برگزار شد كه اميدواريم با حضور آنان شاهد پيشرفت‌هاي بيشتري در اين حوزه باشيم.

وي افزود: اقدام مهم ديگر استخدام 23 هزار پرستار بود كه آزمون آن در اسفند پارسال برگزار شد و اكنون در مرحله گزينش هستيم به طوري كه تا يك يا دو ماه آينده اين پرستاران وارد مراكز درماني دولتي مي‌شوند و بعد از آن شاهد كاهش ساعت كاري پرستاران خواهيم بود.

وحيد دستجردي ادامه داد: استخدام 23 هزار پرستار در بيمارستان‌هاي طي يكسال در تاريخ وزارت بهداشت سابقه ندارد كه با تخصيص اعتباري بالغ بر 230 ميليارد تومان در سال اول از سوي دولت و بعد از تصويب مجلس محقق شد. اين پرستاران فقط براي اجراي قانون ارتقاي بهره وري كيفيت خدمات پرستاري و كاهش ساعت كاري پرستاران استخدام مي شوند.

* استخدام جداگانه پرستار براي 15 هزار تخت بيمارستاني جديد

وي گفت: براي تخت‌هاي جديد وزارت بهداشت سرفصل جداگانه‌اي براي جذب پرستار خواهيم داشت به طوري كه براي 15 هزار تخت بيمارستاني ايجاد شده در دولت نهم و دهم و 45 هزار تخت بيمارستاني كه در مراحل مطالعه و طراحي است بايد به طور جداگانه نيروي پرستار استخدام كنيم.

وي گفت: با ورود اين پرستاران به سيستم تعداد پرستاران شاغل در بخش دولتي و خصوصي در كشور به 170هزار نفر مي‌رسد و البته در در 130 دانشكده پرستاري كشور سالانه 7 هزار پرستار جديد فارغ التحصيل مي‌شوند.

وزير بهداشت افزود:‌ طي سال‌هاي اخير ظرفيت پذيرش در دوره‌هاي كارشناسي ارشد و دكتراي پرستاري 2 برابر شده است و اكنون در رشته‌هاي تخصصي پرستاري CCU، ICU ، NUCU و سوختگي كارشناسي ارشد پرستاري ترببت مي‌كنيم و با برنامه ريزي به دنبال ايجاد رشته هاي تخصصي باليني پرستاري ديگري هستيم.

* رشته‌هاي جديد تخصصي پرستاري در ايران

وي ادامه داد:‌ امروز در 15 رشته تخصصي پرستاري دانشجو جذب مي‌كنيم، يكي از مهمترين اين رشته‌ها، رشته پرستاري سالمندان است كه با توجه به روند پيري جمعيت كشور بسيار حائز اهميت است در كنار آن به دنبال ايجاد رشته‌هاي جديد پرستاري مانند پرستاري دندانپزشكي، توانبخشي، نظامي، باليني كودكان، پرستاري باليني بزرگسالان، پرستاري بحران، ايدز، اعتياد، پرستاري تسكين درد و بهداشت روان در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا در كشور هستيم.

*افزايش پرستاران مرد در كشور

وحيد دستجردي گفت: علاوه بر آن در دانشكده طب سنتي كه اكنون در دو رشته طب سنتي و داروسازي سنتي 150 دانشجو دارد به زودي رشته پرستاري سنتي هم ايجاد مي‌شود، 10 درصد ظرفيت دانشكده هاي پرستاري نيز به بهياران اختصاص يافته و 40 درصد ظرفيت پذيرش اين دانشكده‌ها نيز به مردان و 60 درصد به زنان اختصاص يافته در حالي كه در گذشته فقط 20 درصد ظرفيت اين دانشكده‌ها به مردان اختصاص مي‌يافت به همين علت با كمبود پرستار مرد در كشور مواجه هستيم.

وزير بهداشت اضافه كرد: مراكز تحقيقات پرستاري نيز به 14 مركز افزايش يافته و سالانه 2600 مقاله پرستاري در مجلات داخلي و خارجي به چاپ مي‌رسد و در اين حوزه نيز ما در مرزهاي دانش حركت مي‌كنيم.

* اجراي تعرفه گذاري خدمات پرستاري نيازمند همكاري بيمه‌هاست

وي ادامه داد: تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري نيز براي دولت بار مالي دارد و تا زماني كه بيمه‌ها در اين زمينه همكاري نكنند امكان اجراي كامل اين برنامه نيست البته تا آن زمان قرار است به طور آزمايشي در 10 بيمارستان تهران اجرا شود تا مشكلات اين طرح در عمل مشخص شود.

* پرستاران در طرح پزشك خانواده

وي گفت: در طرح پزشك خانواده نيز 2 نفر از 14 عضو تيم سلامت پرستار خواهند بود كه به عنوان مشاور سلامت و در حوزه پيشگيري كه روح اصلي طرح پزشك خانواده است نقش اصلي به عهده پرستاران خواهد بود.

*بيمارستانهاي هيئت امنايي از وزارت بهداشت مستقل مي‌شوند

وحيد دستجردي اضافه كرد: پرستاران در هيئت مديره‌هاي بيمارستانهاي دولتي نيز عضو خواهند بود و به اين ترتيب جايگاه پرستاري در نظام سلامت ارتقا مي‌يابد به طوري كه در آينده نزديك به سمت استقلال بيمارستان‌هاي هيئت امنايي از وزارت بهداشت خواهيم رفت، فعلاً در مراحل ابتدايي دولت از اين مراكز حمايت مالي مي‌كند ولي با توجه به محدوديتهاي بودجه در آينده نزديك اين مراكز مستقل و خودكفا مي شوند./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.518 seconds.